Yosemite National Park

5 augustus 2015 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

De wekker gaat vandaag om 6.00 uur! We willen namelijk de bus van 7.00 uur naar Yosemite halen, om daar een flinke trail te gaan lopen. Om 9.00 uur komen we in het park aan en starten met een bezoek aan het Visitor center voor wat uitleg over de verschillende trails. Daarna nemen we de shuttle bus naar Curry Village voor een kop koffie en chocomel. Deze drinken we in het zonnetje op. We zitten in schommelstoelen op een mooie veranda. Het is er heerlijk en we blijven hier een half uurtje lekker rustig zitten en genieten van het natuurschoon om ons heen.

Vanuit Curry Village vertrekt de trail naar de ‘Vernal Falls’. Het laatste stuk hiervan voert over de ‘Mist Trail’ … nevelig door het spatwater van de waterval. Het blijkt een echte kuitenbijter te zijn, want al direct heeft het wandelpad een behoorlijk stijgingspercentage. De trail volgt de Merced rivier stroomopwaarts en heeft mooie uitzichten. Het ‘gewone’ pad loopt tot onderaan de waterval. Het water dondert hier een 50 tot 60 meter omlaag. We verlaten even het rotsenpad en klimmen over grote losse rotsen tot vlakbij de waterval. Spectaculair om van zo dichtbij te kunnen zien. Dan de klim omhoog naar de top van de waterval. Dit is een klim over, en Mathijs heeft ze geteld, 672 (!!) smalle trappen steil omhoog langs de bergwand. Zeer vermoeiend! Ook is het heel goed uitkijken waar we moeten lopen en de voeten neerzetten.

Bovenaan de waterval is het uitzicht op het dal weer spectaculair. We blijven er enige tijd en genieten. Even verderop ligt een meertje waar we vervolgens een kwartiertje uitrusten. We eten wat bananen voor de energie en wat pinda’s om het zoutgehalte aan te vullen. Al snel krijgen we terplekke gezelschap van vele eekhoorns die steeds dichterbij komen en verlekkerd naar de pinda’s zitten te kijken. Alles wat op de grond valt wordt dan ook direct door ze weg gesnaaid.

Daarna beginnen we aan de afdaling. De afdaling gaat sneller dan de weg omhoog, maar voor de kuiten niet minder zwaar. Na drie uur wandelen komen we eindelijk weer beneden aan. De jongens hebben honger gekregen van alle inspanning en we eten wat in het restaurant. Even lekker bijkomen.

Het is inmiddels alweer 3 uur en we besluiten de bus van half 4 richting campground te nemen. Daar komen we om 5 uur aan. We ploffen in onze stoelen, nemen cola, een biertje en een wijntje en blijven lekker hangen. De jongens zijn zelfs te moe om te gaan zwemmen! We voelen het allemaal in onze benen. We doen dus weer niet veel meer dan gezellig wat drinken, BBQ-en en kaarten. Wel krijgen we nog bezoek van een hert. We genieten van de ontzettend mooie sterrenhemel.